Dag drie 1 september vanaf Vila do Conde naar Apúlia

2 september 2019 - Esposende, Portugal

Nadat we gisteren het advies kregen van onze hospita om nog een etappe langs de kust te lopen omdat het binnenland warmer is en volgens haar was er alleen maar afgemaaid koren en verder kale vlaktes te zien. En door de wind van zee is het daareen stuk aangenamer  lopen, wij waren eigenlijk van plan oversteken naar de traditionele Camino, en we wilde vandaag dus naar Rates.
En omdat zij ons overtuigt had om nog een etappe van de kustroute te doen hebben we daarvoor gekozen. Zo gezegd zo gedaan, vanmorgen was er pas om 8.00 uur ontbijt wat wel super rijkelijk was,
maar veel te veel voor een pelgrim er was, ei met bacon en pancakes maar we konden onze lunch ook mee men dat is dan toch weer fijn hè ? We hebben afscheid genomen en ze wees ons nog even de weg rechtstreeks naar het kust dan hoefde we niet door de stad te lopen.  Oké zodoende waren we pas om 9.00 onderweg het eerste stuk was er geen mens te bekennen, maar toen we op het strand kwamen werd het al snel de weg naar Zandvoort op een zonnige dag, kilometers lang slalomde we tussen badgasten met grote tassen en veel kinderen en joggers en snel wandelaars er was toevallig ook nog een city run dus er was een drukte van belang geen pelgrim te bekennen na een kilometer of zes dronken we onze eerste koffie daarna kregen we al snel een planken paadje kilometers lang zo’n beetje hetzelfde als in de Peel ( zie foto ) maar dan anders met zij hegjes en groter en met een wel prachtige kustlijn en een helde blauwe schuimende zee waar natuurlijk ook allemaal badgasten en joggers liepen, zo doende schoten we niet hard op.
Er stond een heerlijk verkoelend windje en het voelde echt prima.
Weinig of geen pelgrims te bekennen wij hadden dan ook meer het vakantie gevoel te pakken.
Meer en meer werd het planken paadje alleen ons paadje met nog een enkele verdwaalde badgast of jogger, we troffen opeens drie Duitse meiden en een Israëliër die ook aan het  pelgrimeren waren daar hebben we een tijdje mee staan praten ze liepen nog een km of 4 dan hadden ze 24 km gelopen
Ze hadden dezelfde mening over het lopen de boulevard met al die mensen ( en ja die mogen er natuurlijk ook lopen )   Wij gingen weer de paden op al waren ze hier en daar nog niet helemaal afgetimmerd, we moesten nog een uur of twee dus het was nog even doorlopen.
Na de lunch op een verlaten strandje waar we heerlijk even gezeten hebben, liepen we op het pad de duinen in en door en door en door verder van de zee af om op een planke pad te komen waar de zijkanten nog niet af waren en toen er een dwarsplank getimmerd was klommen we daar gewoon overheen en hier was de bodem van het pad ook niet af, om de vier / vijf planken miste we er een en er was dus een gat meestal een plank soms een paar planken meer. Stoïcijns als wij zijn lopen we gewoon achter een stuk of vier pelgreminas aan die daar opeens voor ons liepen ra ra hoe ze daar kwamen👫
Totdat iedereen opeens rechtsomkeer maakte en ons weer tegemoet kwam, ze vertelde dat het pad ophield mooi is dat dacht ik nog! Loop ik hier als een hinde over die planken te springen moet ik dat hele eind nog terug ook 🤦‍♀️ Jos had toch moeten weten wat de dwarsplank betekende of niet soms?
Oké we gingen verder over een keien pad waar ook geen eind aan leek te komen.
En dan opeens lopen we door een mooi dorp het blijkt onze eindbestemming te zijn , Apúlia
Met een mooie kerk waar ik voorzichtig naar binnen liep en gelukkig was de kust veilig🤣😂
Bij ons hotel aangekomen eerst gerust we waren vandaag 7 uur onderweg geweest en hebben ruim 20 km gelopen i.p.v. 16 km ( ik was kapot ☹️ )

Morgen gaan we verder Buen Camino.

1. Els boonhof:
    2 september 2019
    Ha lenie en Jos
    Verstandig dat jullie deze keer naar de juf geluisterd hebben. 👍👏Dat stukje was ook niet bijster inspirerend en je verloopt je snel. Wel een flink eind he. Denk jullie eraan dat jullie ietsjes ouder zijn 25.
    We genieten van jullie als schrijfster en fotograaf. Veel pelgrimplezier weer vandaag. Lfs
  2. Ans Arts- van Lier:
    2 september 2019
    Heerlijk om jullie verhaal weer te lezen. Ik kijk al uit naar morgen. Hoop volgend jaar ook de plannen te kunnen maken om te starten vanaf SJPdP.
    Mooie wandeling morgen.
    Groetjes Ans