Dag negenenveertig 21 juni

Hola allen.

We hebben gisteren avond  gezellig zitten eten met Ton en Els, onze Camino vrienden uit Nederland.
Onverwachts troffen in de stad Bonny en Greck die waren we een tijdje geleden uit het oog verloren, heel leuk en speciaal om hun hier weer aan te treffen. Er waren nog een stel uit Denemarken en nog meer bekenden het was super. Ik hoop dat we er vanavond nog meer mensen aantreffen, lijkt mij leuk.

Toen we gisteren avond naar het hotel gingen wees de thermometer nog 30 graden aan  ( smiddags was het 42 graden )
Dat is voor hier ook niet normaal hoor, het gevolg is dat je onder het dak waar wij sliepen, uit je bed zweten!!
Daardoor onrustig sliep, vandaar dat ik heel blij was dat we vanochtend werden gewekt door de gemeente van Santiago de Compostela. Zij gingen om 4.00 uur de stoepen schoon spuiten. Omdat onze kamer  helemaal op de bovenste verdieping is konden wij dat allemaal goed horen, van slapen kwam er toen niet veel meer, en weet je we zitten ook nog helemaal in het ritme. Niet erg we halen de slaap thuis wel weer in.

Na het ontbijt gingen we naar de markthallen om daar het aanbod van groenten vlees en vooral vis te bekijken, daarna het oude gedeelte van de stad.
Dan gaan we naar de Kathedraal en bewondere we de vele rijkdommen en we vinden het jammer dat er in, en buiten de kathedraal zoveel gerenoveerd moet worden. Hierdoor kun je al dat moois niet goed bekijken.

Dan zoeken we een plekje voor de pelgrims mis.
Om half elf zaten we er helemaal klaar voor, en in een mum van tijd zat de kerk helemaal vol en moesten mensen staan.  Om twaalf uur begon de mis, en na de mis begon het orgel te spelen en een non prachtig te zingen terwijl het grote wierookvat door de kerk zwierde. Indrukwekkend echt, we hebben na de mis Jacobus omhelst en  zijn naar de relikwie van Jacobus geweest.
Ons is met opgevallen hoeveel mensen hier zichzelf nog overgeven aan hun geloof. RESPECT!!

Met deze woorden wil ik ons blog afsluiten. Met heel veel dank aan jullie als volgers
En voor de vele reacties die ons gesterkt hebben en soms er doorheen gesleept.
Het was voor onszelf een geweldige ervaring en hier zullen we nog lang op terug kijken.
Hiermee is onze Camino afgesloten.

Morgen naar huis naar onze kinderen en kleinkinderen.

Lieve groetjes
Jos en Lenie.

1. Veronique Peeters:
    21 juni 2017
    Geweldig! Geniet van de mooie reis en jullie herinneringen. Fantastische prestatie! En wat heeft dat lopen jullie goed gedaan.. jullie zien er fris fruitig en fit uit! Top!
    Hele goede reis terug en tot gauw!

Liefs Bart Veronique en Sjors
  2. Mia gubbels:
    21 juni 2017
    Dat is toch geweldig om die weer te zien . Jullie hebben een hoop te vertellen naar zo'n ervaring. Zien ons binnenkort. Groetjes
  3. Hannie:
    Jos en Lenie ,SUPER,
    dank je wel dat wij deze reis met jullie vanuit onze stoel hebben mogen mee beleven.
    Wij gaan dit nog missen.goedereis en wel thuis geniet van jullie gezin.
    Peter en Hannie
  4. Math janssen:
    kommos naar huisos.

Math en Els
  5. Patty Van lier:
    21 juni 2017
    Het voelt als of jullie veel langer weg zijn. Wat een beleving. Genoten bij het lezen van jullie prachtige verhalen en foto,s
    Goede reis terug en natuurlijk tot gauw
  6. Willmy van de Beek:
    21 juni 2017
    Hallo Jos en Lenie , allereerst willen we jullie feliciteren met dit geweldige resultaat , wat een innerlijke verdieping moet het zijn geweest , een fijne rugzak om in de toekomst mee te dragen ,
    Kijk er naar uit om jullie weer te zien , nu nog even nagenieten !
    Lieve groetjes van Peter en mij
  7. Ellen:
    21 juni 2017
    Hier kunnen we niet vaak genoeg zeggen hoe trots we met zijn allen op jullie zijn! als we bo en tren hier de foto's laten zien en vetellen wat jullie allemaal meemaken dan spreken ook hun vol trots over opa en oma! Ze missen jullie en kunnen niet wachten totdat ze jullie vrijdag weer heerlijk kunnen knuffelen! En ik sluit me daar natuurlijk bij aan! Geniet morgen nog van jullie laatste dagje daar en een goede terug reis en dan gelukkig weer tot vrijdag
  8. Manuela Verstegen:
    21 juni 2017
    Super kin der neet euver oet waat ein prestatie. Veur murge ein gooie truukreis, en geniet weer lekker van het same zeen mit de kinjer en kleinkinjer!
  9. Ton Boonhof:
    21 juni 2017
    Lenie en Jos wauw wat een prestatie temeer omdat jullie zowat het complete aantal kilometers gelopen hebben wat nog eens extra bijzonder is. Proficiat proficiat en ja wij vinden het ook geweldig dat we jullie hebben leren kennen en hopen op een voortzetting ervan .liefs Ton en Els
  10. Jeroen Daniels:
    21 juni 2017
    Pap en Mam, ik heb genoten van de verhalen het was echt te gek om dit zo me gemaakt te hebben. Echt respect voor jullie, trots. Toch ben ik hel blij als ik jullie morgen weer kan knuffelen ik heb jullie gemist!! ik hou van jullie pap en mam tot morgen!!
  11. Jet:
    21 juni 2017
    Super prestatie en genoten van jullie verhalen!!
    Groetjes en tot gauw!!
  12. Tiny en Henk:
    21 juni 2017
    Hoi Leny en Jos, nogmaals: goede terugreis en neem de tijd om al jullie mooie herinneringen te laten "landen" nu eerst heerlijk samen zijn met jullie mooie gezin!! Henk en tiny
  13. Ger en Wies:
    22 juni 2017
    Leny en Jos, wat een prestatie. Ger en ik hebben elke dag genoten van jullie avonturen. Goede reis en tot ziens.
  14. Lies en Wiel:
    22 juni 2017
    In een woord geweldig, wij zijn trots op jullie, wat een geweldige ervaring die jullie voor altijd bij jullie dragen, en nooit meer zullen vergeten.
    En bedankt dat wij mee mochten genieten, het was super,
    Een goede reis terug naar jullie trots, en tot snel. xxjes Wiel en Lies.
  15. Math en Els Janssen:
    Hoi Lenie en Jos,
    Jullie mogen trots zijn op de door jullie geleverde prestatie!
    Een ervaring voor het leven waar jullie nog vaak met plezier aan zullen terugdenken.
    Nog even en dan kunnen jullie de kinderen en kleinkinderen weer knuffelen.
    Ook wij, jullie volgers van de afgelopen weken, zullen blij zijn jullie weer gezond en wel terug te zien en ook te kunnen knuffelen...
    Goede terugreis!
    Groetjes van jullie overbuurtjes.
  16. Susanne Heesen:
    22 juni 2017
    Gefeliciteerd met jullie fantastische prestatie! Wat bijzonder om met jullie mee te lezen / te lopen. Hoop dat jullie veilig thuis zijn aangekomen/aankomen vandaag. Geniet van het thuiskomen en de herinneringen! Tot snel!
  17. Ans Arts- van Lier:
    Hoi Lenie en Jos.
    Welkom terug thuis.
    Bedankt, voor het delen van jullie camino verhalen onderweg. Ik kon me helemaal verplaatsen in jullie gevoel. De tocht en zeker de laatste kilometers en dan aankomen en klaar is de tocht. Dan afkicken. Over een maand mag ik ook weer afkicken van de 4- daagse. Je zit gewoon in een bepaald ritme, heel herkenbaar.
    Geniet lekker na. Ik hoop het ook eens te lopen! Groetjes Ans
  18. Griet:
    24 juni 2017
    Hallo Jos en Lenie.
    Wat een prestatie!!!!!!!!Ik heb jullie belevenis van de laatste dagen nu pas gelezen.
    Ik ben blij dat jullie het volbracht hebben.
    Nu gelukkig naar huis naar de kids en de kleintjes.
    Wat zullen ze blij zijn dat jullie er weer zijn.
    We zien ons wel weer en heel veel groetjes van Griet