Dag vijftien 13 september van O Milladoiro naar Santiago de Compostella.

13 september 2019 - Santiago de Compostela, Spanje

Santiago de Compostella.

Nog een keer worden de waterflessen gevuld, en stoppen we zo veel mogelijk spulletjes in mijn rugzak om hem nog een keer te laten vervoeren, en dan om 8.00 uur ontbijten maar zoals altijd zijn de  Spanjaarden natuurlijk weer te laat "tómalo con calma , dat betekent rustig aan. En..., we wachten en ik begin al aan de blog te schrijven. Er komen ook nog drie heren die wachten met ons 🕣🤷‍♀️

Toch zijn we om half negen weg en lopen de straat omhoog, dan rechtsaf het bos in dan een tijdje later onder een kruising van wegen en dat alles weer vals plat zoals we dat noemen, de kilometers krimpen.
We hoeven vandaag  maar  7.6 km een peulenschilletje voor ons 🤣😂

Een tijdlang lopen we op een pad weer langs de N 550 het is druk en er is veel kabaal maar al snel we gaan toch weer het bos in. Wat me deed denken aan de Camino Frances maar het was toch heel anders.
En we lopen aan de andere kant van de stad Santiago binnen door een paar smalle straatjes, en daarna lopen we een groot pad op nog een km of drie dan zullen we er zijn.

Er sluit een jonge vrouw bij ons aan ze was doodop en blij als ze er is, ze komt  uit Mexico ze heeft ook vanaf Porto gelopen ze heeft veel last van haar rug. Zij gaat morgen naar Madrid om daar nog vakantie te houden. Op een gegeven moment raken we haar in de drukte kwijt jammer misschien zien we haar straks nog.

We naderen de Kathedraal en opeens zie ik aan de andere kant van de straat Heidi en Bernt lopen  ze zijn gisteren al aangekomen ( toeval bestaat niet) we omhelzen elkaar en hun gaan verder naar de info en we zullen ons later zien.

Eerst koffie op het terras waar we twee jaar geleden met Els en Ton voor het eerst waren ☕👍 wij gaan naar de Kathedraal en lopen hand in hand door de staatjes omhoog we zien heel wat herkenningspunten en om 11.00 uur staan we op het plein voor de Kathedraal.

Weer heel bijzonder we knuffelen elkaar en zeggen " we did it again!

We laten onze kinderen weten dat we het gehaald hebben en sturen foto's. We gaan met Heidi en Bernd naar het pelgrim bureau om onze Compostella op te halen, daar stonden lange rijen voor ons we kregen een ticket en hadden nummer 905 / 906 maar ze waren pas aan nummer 390 dus dat was nog even wachten 😬🤷‍♀️

Daar hebben hun wat op gevonden je scant de Q.R. code en kunt dan zien wanneer je aan de beurt bent.

Intussen  gaan we naar de pelgrimsmiss deze begint om 12.00 uur we weten dat het daar verschrikkelijk druk is en gaan dan ook zo vroeg mogelijk, en zoeken een plaatsje we vinden er vooraan nog twee gelukkig na ons moet iedereen staan, dat is dan echt vermoeiend.

Deze keer is de mis in de Fransiscuskerk mooi en zeker indrukwekkend.
Maar minder mooi als in de Kathedraal waar het wierookvat door de kerk zwierde.

Na de mis we gaan lunchen. Intussen zagen we op onze app dat het uitgeven onze Camino voorspoedig ging en dat het tijd werd dat we naar het pelgrim bureau gingen om onze Camino op te halen. Heidi en Bernd waren er ook al we troffen er ook de Lize uit Canada en de twee mannen uit Zweden en ook nog Emilio .

We namen we afscheid van elkaar en wensen elkaar een goed leven. Misschien tot ziens.

We  gaan eerst nog naar de Nederlandse huiskamer en drinken daar koffie, het is een ontmoetings - plek voor pelgrims van de lage landen. Daar troffen we nog een man uit Amsterdam die van huis uit heeft gelopen knap hoor vandaag liep hij 40 km en in totaal heeft hij 2700 kilometer gelopen ( dan hebben wij toch niks gedaan 😂 )

We stappen op, en gaan naar ons hotel wat 2.5 km uit de stad ligt we treffen onderweg Sibille en Sofia nog  wat leuk ze komen net aan die zien we morgen zeker weer.
Nu bus 6 naar ons hotel!

Morgen gaan we naar de Kathedraal deze staat aan de binnenkant helemaal in de stijgers en wordt gerenoveerd,we kunnen Jacobus omhelzen en kaarsjes branden, we zullen kracht vragen voor iedereen die dat nodig heeft.

Daarna gaan we de toerist uithangen souvenirs kopen en we zullen Porto gaan bezoeken.

Woensdag vliegen we terug naar huis naar onze kinderen en kleinkinderen die we intussen echt wel missen.

Hartelijk dank en voor jullie belangstelling en reacties voor onze reisverhalen.

Wij vonden het heel leuk.

Adios 🕺💃 tot de volgende reis  Jos en Lenie 💋💋

1. Ria Vossen:
    13 september 2019
    Jos en Lenie, een geweldige prestatie !! Heel goed gedaan. Geniet nog van jullie "rustige dagen " daar. We zullen jullie verhalen gaan missen. Maar binnenkort kletsen we gezellig bij. 😘😘 Groetjes Ria en Michel.
  2. Martin Luijten:
    13 september 2019
    Weer in Santiago ! Proficiat met deze grote prestatie ! Geniet nog maar een paar dagen en voor straks en goede thuisreis. Martin en Marlies
  3. M.Hendrix:
    Geweldig Jos en lenie.
    Geniet nog van een paar dagen vakantie.
    Goede reis terug naar huis.
  4. Ria Feijen:
    Jos en Lenie,
    Proficiat met deze prestatie!
    Nu nog lekker genieten en in Porto een lekkere port drinken!
    Tot ziens, groetjes Henk en Ria
  5. Els boonhof:
    13 september 2019
    Ha Lenie en Jos .op de eerste plaats proficiat en een dikke kus. Geweldig weer. Jullie zullen wel gemerkt hebben dat we op jullie verhalen elke dag zaten te wachten en vinden het dan ook jammer dat jullie tocht er tot dusver opzit. Mooie fotoos van jullie voor de kathedraal. Jullie zien er nog steeds fris en fruitig uit ondanks ongetwijfeld soms het afzien .geniet nog van Santiago en Porto en een goede thuisreis en gauw tot ziens .👍💋😇👏🎊💐
  6. Ben en Betsie:
    13 september 2019
    Proficiat jullie hebben het weer gehaald.
    Kunnen jullie trots op zijn we zullen jullie verhalen missen.
    Groetjes en tot gauw.
    Ben en Betsie
  7. Manuela Verstegen:
    13 september 2019
    Echt geweldig!! Super wat gea weer hubtj bereikt! geniet nog van die paar daag en alvast ein gooie trukreis! Alhoewel ich waal t leze van uche blog gaon misse!
    Groetjes Manuela
  8. Math en Els Janssen:
    14 september 2019
    Jos en Lenie, jullie hebben weer 'eventjes' 250km gewandeld, met vele prachtige foto's en mooie verhalen voor het thuisfront! Geniet nog even van de rust en de stad en dan op naar huis met vele mooie herinneringen rijker, nogmaals chapeaux!!!!! Math en Els.
  9. Jeroen Daniels:
    14 september 2019
    Super knap gedaan ik ben zo trots op jullie❤️
  10. Ger en Thea:
    Hoi Lenie en Jos,
    Santiago bereikt, weer een bijzondere prestatie, proficiat. Geniet nog van Santiago en Porto en wat zullen we jullie berichten gaan missen. Het blijft altijd mooi om iemand op z'n tocht te volgen. Voor woensdag een goede reis terug naar huis en wie weet misschien tot ziens. Groetjes Ger en Thea.
  11. Lies:
    14 september 2019
    Santiago..... geweldig en wat een mooie prestatie! , wij hebben genoten van jullie verhalen, en geniet nog van de laatste dagen, wij zijn ook blij als jullie weer heelhuids terug zijn.
    CHAPEAU...…KANJERS.....
  12. Jet:
    14 september 2019
    Jullie zijn “toppers”!! Knappe prestatie en leuke verhalen! Tot snel en goeie terugreis!
  13. Ine Heijnen:
    Hallo Lenie en Jos,
    Super gedaan. Jullie mogen trots zijn op jullie prestatie. Geniet nog van het toeristje spelen en een voorspoedige thuisreis.

Groetjes Ine